Ny sadel

Igår blev jag less på att ha ont när jag cyklade så jag gjorde slag i saken och beställde en ny sadel. Det fick bli en ISM Adamo Road och det är ett par kollegor som rekommenderar den varmt. Hoppas den kommer funka bra på mig också!

 Image

B3Sim Norr i full fart

I fredags morse körde vi B3Sim i Sundsvall igen. 6 tappra själar kom till badet denna fredagsmorgon. Nu i början är det främst teknik som är fokus, sen lite längre fram blir det mer ”riktig” träning. Vissa saknade att få ligga och nöta, men som coachen sa, med rätt teknik så simmar du minst lika fort fast med mindre ansträngning. Kan väl vara bra att ha med sig på en IM.
Lite bilder bjuder vi på.
2014-02-07 07.28.59

2014-02-07 07.26.34

2014-02-07 07.25.51

Träningsglädje eller mani?

Tänk att man lyckades falla för grupptrycket och anmäla sig till Ironman Kalmar 2014. Det var mycket ångest och tvivel över det beslutet, men så här i efterhand så känner jag att vägen dit med alla förberedelser och mentala uppbyggnad är ju faktiskt den roliga biten och om jag dessutom lyckas gå i mål i Kalmar så är det bara pricken över i.

När jag var med på träningshelgen i Falun i oktober låg jag på 3-4 träningspass i veckan på ca 1 timme. Då tyckte jag att jag var ganska flitig. Sen när jag hörde den tid som alla andra (förutom Tommy som var på samma nivå som mig) lade ner så kände jag mig något oseriös. Snittet låg väl på ca 10-12 timmar/vecka! Oj, tänkte jag, är det vad som krävs för att kunna ta sig i mål i Kalmar? Eller är det för de mer seriösa som siktar på resultat på under 10-12 timmar? Fick en liten svacka att det kanske inte var så bra planerat att göra detta just i år när man har två småbarn hemma, jobbar heltid och få familjelivet att gå ihop. Men skam den som ger sig! Lösningen är planering. Jag planerar ju hela dagarna på jobbet så det har jag fått anamma för att få detta att funka. Jag är nu uppe i ca 7 träningspass i veckan och det är fantastiskt roligt!
Känner redan nu att största vinsten med det här är att jag verkligen fått igång träningsglädjen. Tränar inte längre för att jag måste eller borde utan för att jag tycker det är förbaskat roligt. Fast var går gränsen mellan träningsglädje och mani egentligen? Jag har nu på 12 träningspass bara haft en vilodag och ikväll när jag tränade simning så kände jag mig en aning sliten faktiskt. Så i morgon får nog bli en träningsfri dag, fastän planen var att jag skulle köra löpning och intervaller på lunchen i morgon. Hur mycket tränar ni andra som ska göra IM?

Mitt upplägg är just nu 1-2 simpass, 2 styrkepass, 2 löppass och 2 cykelpass per vecka och jag gör en långkörare på antingen cykel eller löpning per vecka. Med långpass för mig så är det antingen 2 mil löpning eller 2 timmar cykling på trainern. Måste väl öka på den biten något. Ska bara planera lite mer så jag hittar tiden. ;-) Kommer ofta inte ut förrän 20:30-21:00 och lägger då 2 timmar fram till ca kl 23. Blir ju mitt i natta om man ska köra 3 timmar!! :-D Hur gör ni andra? Hur långa pass bör man göra och hur ofta?? Tips på träningsupplägg mottages tacksamt!

En rolig grej är att vi har kommit igång med B3Sim även i Norr!! För tillfället kör vi fredagar kl 6:30. Heja B3IT! 

/Jenny

Här är B3IT Ironman Team

Team B3IT

Team B3IT

Här är Team B3ITs Ironmangäng som kommer att starta i Kalmar i Augusti.

 

Första månaden avklarad

Så har årets första månad passerat och träningen inför Kalmar Ironman har tagit fart. Än så länge har jag inte nått upp till den träningsmängd jag har tänkt mig men det är på väg åt rätt håll.

Simning:

Det känns som em denna gren är den jag gör mest framsteg i för tillfället. Detta tack vare simträningen med Team B3IT varje torsdagsmorgon där Mikael Rosén håller i teknikpiskan.

Snart ska jag även börja simma på söndagar med Bålsta Simklubb och ligger då på två timmar simning i veckan vilket får räcka.

Cykling:

Jag vill helst cykla under sex timmar vilket innebär att jag måste ligga i 30km/h eller över under 18 mil. Som det känns nu på trainern så kommer jag inte klara det, iaf inte så att jag är pigg nog att springa ett maraton efter.

Så målet här är två pass i veckan samt att successivt öka tiden från en timme per pass upp mot två timmar. Synd bara att det gör ont att sitta på sadeln så länge (köpa ny?).

Löpning:

Detta borde vara min starkaste gren men hur kommer cyklingen och simningen påverka min löpträning?

Kommer jag kunna fortsätta utvecklas och till slut gå under tre timmar på en vanlig maraton. Jag hoppas och tror det.

Så hur har träningen varit i Januari,

Jag har hunnit med 21 träningstillfällen uppdelat på 11 löppass, 6 cykelpass och 4 simpass.   Totalt har jag tränat lite drygt 22 timmar. Det är ok för att vara uppstarten på det nya året. Så nu är det bara hålla tummarna för att man får vara frisk under februari som brukar ha höga noteringar i antalet vab-dagar som plockas ut.

/Magnus Bosson

 

B3IT Consulting genomförde en Castorama

Vi tävlade i kula, spjut, diskus och slägga och efter gick vi och åt på Edsbacka Bistro. Mycket skratt blev det!!

Sju B3IT-kollegor till Ironman 2013

Sju, ja 7!!! (Ni läser rätt) har anmält sig till Kalmar Ironman 2013. Ni kommer att kunna följa deras träning och kamp här på Team B3IT bloggen.

Ryktet säger också att två till står på väntelista och vi har första tjej som redan bestämt sig för att köra 2014.

B3IT – Hårda IT-Konsulter