Mitt liv som fisk

Ösmo simhall. November 2011. Mörkt och kallt ute och ganska långt bort. Simhallen som Per (Johnsson) hade fixat så vi fick ha helt för oss själva.

Nu började mitt nya liv. Det som fisk. Inte för att jag träffat fiskar som värmer upp – på land – inför själva simmandet. Inte för att jag heller har sett så många fiskar i turkos baddräkt. Inte för att jag heller den där novemberkvällen ens visste att det var det som hände – att det var där jag började bli fisk. Mest av allt kändes det ju som en sorts katastrof.

Redan när vi kom in i hallen och jag insåg att vissa av deltagarna redan kunde crawla, eller simma frisim som en del säger. Frisim låter lite finare, lite så där fritt liksom. Det är ju i och för sig inte sant, det är inte mycket frihet över det utan jäkligt noggrant uträknat EXAKT var man ska ha sina olika kroppsdelar vid olika moment (vilket för övrigt inte alls med nödvändighet är där kroppsdelarna naturligt vill vara). Sen tog jag av mig glasögonen (och ni som känner mig vet att jag då ser ungefär 15 cm framför mig) och vi blev islängda på djupt vatten. Eller ja, kanske inte islängda rent fysiskt, och kanske inte på jättedjupt vatten heller. Men mentalt var det väldigt djupt. Vi tränade att andas med öppen mun i vattnet, vi sparkade med benen, vi puttade oss framåt och bakåt på olika sätt. Vi var också stålmannen. Och vi försökte crawla. Med varierande resultat.

Och har ni tänkt på en sak – under vattenytan är det jättelite luft! Jag tror det är därför som mycket av träningen handlar om hur man ska vända och vrida huvud och armar för att komma åt den eftertraktade luften. Men rätt ofta när man försöker, och vrider huvudet åt nåt håll för att andas, så visar det sig att där fanns minsann ingen luft, där var det en liten svallvåg!

Efter det där första träningstillfället var nästan det konstigaste att man ville göra det igen. Men utrustade med nya simglasögon (nu med styrka på glasen, fantastisk uppfinning) och dolme började jag och Anna (Fiorillo) besöka olika simhallar vid olika tidpunkter för att träna vidare.

Vi har svalt ganska många liter vatten. Vi har haft ganska svår andnöd. Vi, eller kanske framför allt jag, har haft ganska svårt att få kroppen att förstå hur den ska göra. Vi har sparkat och plaskat och vridit och vänt oss.

Vi har också lekt att vi varit en båt. Jag valde att vara Birka Paradise (det lät ju lite som party och trevligheter). Jag kommer inte ihåg vilken båt Anna valde att vara men jag tror det var nån smidigare sort. Min båt klarade tyvärr inte jungfruturen till Mariehamn (som ligger i andra änden av 25-metersbassängen på Kronobergsbadet) och jag insåg att jag mer liknade Regalskeppet Vasa. Då var det inte lika kul att vara båt längre.

Men sakta, sakta har vi faktiskt också lärt oss! Anna, som även valt att vara med på torsdagsträningarna med hr Rosén, har förstås lärt sig snabbare och snyggare. Men jag har snyltat så gott det går på hennes lärdomar och även jag klarat först 25 och sen 50 meter. Utan att drunkna. I och för sig också helt utan att det utdelats några stilpoäng, men det känns som sekundärt. Anna får däremot stilpoäng.

Och så – till slut har jag hittat knepet. Jag har bestämt mig för att jag är en fisk! Fiskar lever i vatten och måste ta sig fram genom att simma vare sig de vill eller inte (vissa fiskar måste t o m vara i ständig rörelse för att inte dö). Om jag är en fisk betyder det att jag inte heller har nåt att välja på. Jag måste helt enkelt simma. Jag trivs i vattnet. Mitt liv ÄR i vattnet. Jag kan inte ge upp halvvägs.

Så – jag är en fisk – jag kan simma. Den första gången jag körde det tricket crawlade jag 500 m i sträck. Den andra 1000 m. Så ni förstår, det är oerhört kraftfullt!

One response to “Mitt liv som fisk

  1. Själv har jag länge varit övertygad om att min undervattens-persona är en säl. Följdaktligen är jag mest intresserad av att ligga och gliiiiida under vattnet.

Kommentera

