Stockholms Branstate

Lördags så deltog jag i ett litet annorlunda lopp som heter Stockholms Brantaste. Det var inte så långt men med en riktig utmaning där man får testa sitt pannben.

Loppet är inte så långt bara 3,3 km men det är 255 höjd meter som skall  avverkas och det blir ju en del på den korta sträcka. Loppet hade premiär i år sådet var lite extra roligt att vara med. Arrangörerna har fått inspiration till loppet från  Oslos Bratteste.

Arrangörerna haft ett riktigt bra upplägg där de har kört träning tre torsdagar efter varandra gratis där man fått prova på en av backarna  under varje träningspass. Tyvärr så kunde jag bara vara med på sista träningen. Men det fick mig att fundera på vart jag givit mig in på. På sista träningspasset så körde man lite olika spänst övningar som byggde upp en ordentlig mjölksyra i låren och sätesmuskel. Sedan gick vi till sista backen och körde tre st ruscher uppför en liten bit och sedan avslutades det med att man skulle ta sig hela vägen upp till toppen. Målet var att man skulle börja lugnt och sedan när man bestämde sig för att springa så var man tvungen att springa ända fram till målet. Att gå upp var en utmaning i sig själv, pulsen rusa iväg direkt och gick inte kontrollera. Så det blev ett helt helvete att ta sig upp. När man väl tagit sig upp så skall man ta sig ner också och det blir inte så lätt när man har galet mycket mjölksyra i framlåren. Hade sjuk träningsverk i lår och sätesmuskel i fyra dagar, folk titta lite konstigt när man började lunka sig fram efter man hade suttit en stund någon stans ha ha.

Var en gamla kolega från Nordnet som fick med mig på denna utmaning. Snacka med han och han berätta lite snabbt om loppet och jag vart såld direkt. Tänkte att detta lopp måst jag testa. Inte för att det är ett lopp som passar för mig eftersom brukar har svårt att pressa mig helt ut och när det börjar ta emot så sparar jag mina krafter.

När väl tävlingsdagen kom så var det klar blå himmel och solen sken över hela himmelen. Gick upp tidigt för att äta en ordentlig frukost några smörgossar och lite havregrynsgröt är inte en helt fel uppladdning. När man var framme vid hammarbybacken  så var det bara att hämta ut nr lappen. Sedan gick man backe nr 1 upp till toppen för att få en bra överblick över loppets bana. När man väll gott upp så kände man att pulsen gick igång ordentligt oj oj tänkte jag detta blir galet. Utsikten här upp är helt underbar men ser ut över hela Stockholm. Sedan var det bara att ta sig ner och ta det lugnt tills loppet började. När det väl börjar närma sig till start så börja man se folk börja springa runt och värma upp, själv så tänkte jag här e det bäst att spara på alla resurser. Nordic military training höll i uppvärmning.

Min plan för loppet var att springa galet långsamt upp för första backen och sedan försöka rulla ner och återhämta sig backen ner inför backe nr2 och där var planen att gå första 100m eftersom det var en ordentlig stigen och väldigt lång. Sedan när man kommit upp till toppen så var det en annan backe ner  och sedan en lite längre sträcka på plant underlag. Inför sista backen var det också att börja gå uppför och sedan springa sista biten.

Utfall av planen för loppet var bara att kasta i papperskorgen direkt eftersom

Minut innan starten

första stigningen i packe nr 1 kände att pulsen stack iväg så det var det bara att tänka om det vart gå backar och sedan springa på plana underlaget. Att det skall vara så himla jobbigt och tungt att ta sig upp för en brant backe men man återhämtar sig väldigt snabbt efter när man väl tagit sig upp.

Sammanfattande av loppet är: galet roligt galet jobbigt. Visst jag kommer anmäla mig till nästa års lopp och det tycker jag att ni också skall göra då man verkligen får utmana sig själv. Kommer verkligen börja lägga in mera backträning i min löpträning. Tiden var strax under 26 min kunde ha pressat mig själv lite mera men svårt att veta hur mycket man kan pressa sig när man inte gjort det förut. Vinnaren kom i mål på en galen tid på 13:58 min vilket jag nog får pressa mig själv ordentligt att bara klara på plant underlag. Hörde hur han kom i mål när jag kom upp för backe nr 2 ha ha. Här kommer en länk där man kan se hur min puls gick upp och ner under loppet.

Kommentera

