Träningsglädje eller mani?

Tänk att man lyckades falla för grupptrycket och anmäla sig till Ironman Kalmar 2014. Det var mycket ångest och tvivel över det beslutet, men så här i efterhand så känner jag att vägen dit med alla förberedelser och mentala uppbyggnad är ju faktiskt den roliga biten och om jag dessutom lyckas gå i mål i Kalmar så är det bara pricken över i.

När jag var med på träningshelgen i Falun i oktober låg jag på 3-4 träningspass i veckan på ca 1 timme. Då tyckte jag att jag var ganska flitig. Sen när jag hörde den tid som alla andra (förutom Tommy som var på samma nivå som mig) lade ner så kände jag mig något oseriös. Snittet låg väl på ca 10-12 timmar/vecka! Oj, tänkte jag, är det vad som krävs för att kunna ta sig i mål i Kalmar? Eller är det för de mer seriösa som siktar på resultat på under 10-12 timmar? Fick en liten svacka att det kanske inte var så bra planerat att göra detta just i år när man har två småbarn hemma, jobbar heltid och få familjelivet att gå ihop. Men skam den som ger sig! Lösningen är planering. Jag planerar ju hela dagarna på jobbet så det har jag fått anamma för att få detta att funka. Jag är nu uppe i ca 7 träningspass i veckan och det är fantastiskt roligt!
Känner redan nu att största vinsten med det här är att jag verkligen fått igång träningsglädjen. Tränar inte längre för att jag måste eller borde utan för att jag tycker det är förbaskat roligt. Fast var går gränsen mellan träningsglädje och mani egentligen? Jag har nu på 12 träningspass bara haft en vilodag och ikväll när jag tränade simning så kände jag mig en aning sliten faktiskt. Så i morgon får nog bli en träningsfri dag, fastän planen var att jag skulle köra löpning och intervaller på lunchen i morgon. Hur mycket tränar ni andra som ska göra IM?

Mitt upplägg är just nu 1-2 simpass, 2 styrkepass, 2 löppass och 2 cykelpass per vecka och jag gör en långkörare på antingen cykel eller löpning per vecka. Med långpass för mig så är det antingen 2 mil löpning eller 2 timmar cykling på trainern. Måste väl öka på den biten något. Ska bara planera lite mer så jag hittar tiden.😉 Kommer ofta inte ut förrän 20:30-21:00 och lägger då 2 timmar fram till ca kl 23. Blir ju mitt i natta om man ska köra 3 timmar!!😀 Hur gör ni andra? Hur långa pass bör man göra och hur ofta?? Tips på träningsupplägg mottages tacksamt!

En rolig grej är att vi har kommit igång med B3Sim även i Norr!! För tillfället kör vi fredagar kl 6:30. Heja B3IT! 

/Jenny

3 responses to “Träningsglädje eller mani?

  1. Typiskt er norrlänningar att ni la simtiden så att vi ståkkholmare nu ser ut som mesar som inte börjar förrän kl 07.00. Nåja, det är svårt nog för Tommy att komma upp till dess.
    Lycka till , Jenny!

  2. Hahaha. Jaja… Ska skärpa mig😉

  3. Jenny, kalla det mani eller vad som helst…du jobbar på fantastiskt bra ser jag på fejjan!!
    Jag som är en nybörjare på det här med cykel och simning (och förresten även löpning) är just för tillfället livrädd för IM 2014. Drömde mardröm häromnatten att jag försov mig och när jag väl cyklade till starten hade jag glömt min cykelhjälm…i Göteborg! Ja, ja just nu är jag uppe i 6 (tror faktiskt att jag ljuger just nu, det är nog snarare 4) träningsdagar i veckan och fokuserar mycket på styrketräning. Har anmält mig till ytterligare en simkurs för att fixa till andningen (3:e gången gillt eller?) Jag hade en bra period tidigare när jag körde långpass på cykeln hemma och faktiskt var ute och sprang ett par mil då och då….nu vet jag inte vad som hänt…måste hitta tillbaka till min fanatiska och maniska träningssida!! HJÄLP MÄJ!!!!

Kommentera

